نکات و اصول طهارت (جلسه پنجم)
بسم الله الرحمن الرحيم
...
55) افراط و تفريط، در تمامي امور، انسان را از حقيقتي که آدمي آن را به عنوان غايت و نهايت فعل خويش در نظر گرفته بود دور مي كند.
56) اعضا و جوارح انسان يک حدّ اعتدالي دارند که انسان بايد آن را مراعات کند، در غير اين صورت بي طهارت خواهد بود.
57) معناي طهارتِ در کار آن است که انسان اوّلاً به طور کلي بي کار و بي شغل نباشد و ثانياً بيش از حد کار نکند و بر خودش فشار وارد نياورد.
58) اعتدال در امر كسب مال و منال براي آسايش اهل و عيال، طبق فرمايش معصوم (ع) اينكه انسان روزش را به سه قسم تقسيم كند:
الف) كسب روزي مادي و استراحت.
ب) رسيدگي به همسر و فرزندان.
ج) تحقيق و تفحص علمي، تفكر در نظام احسن،اظهار عبوديت در پيشگاه حقيقت نظام هستي.
59) شخصي که چشمش را پاک نگاه ندارد خود را از اساس انسانيت دور ساخته است و فقط به اندازة يک حيوان ارزش وجودي دارد.
---------------
تطهير لسان
60) طهارت اول: انسان نبايد آنچه را که مورد قصد انساني اش نيست بگويد.
61) مرحوم نراقي در معراج السعاده مي فرمايد: «حتي زن و شوهر نيز حق ندارند در خلوت، حرفهاي زشت و رکيک به همديگر بزنند.»
62) نفس معيار خوبي براي انسان است، اگر نفس به واسطة شنيدن کلامي بالا رفت، آن را بيشتر بشنويم. اگر پائين آمد از آن دوري کنيم.
63) بسياري از مشکلات زير سر زبان است. لذا زبان بايد سکوت کند که طهارت آن در همين سکوت است.
64) زبان جاهل جلوي عقلش و زبان عاقل پشت عقلش قرار دارد.( زبان شخص جاهل امام و عقلش مأموم اوست برخلاف عاقل که زبانش مأموم و عقلش امام اوست.)
65) معيار عقل و جهل:
هر کسي که اوّل فکرکرد بعد حرف زد عاقل است و هر که اوّل حرف زد و بعد فکر کرد جاهل است.
66) عالم فرزانه کسي است که وقتي از او سؤالي پرسيدند سريع جواب نگويد، اگر چه جواب سؤال را بلد باشد
67) حريم جوابِ سؤال، تأمل اوّليه است.( مسابقات با مطلب مورد بحث فرق مي كند)
68) بعد از تأمل، هنگام جواب گفتن نگوئيد: نظر من اين است و مطلقاً اينگونه که من مي گويم درست است. بلکه بگويد: احتمال دارد که اينگونه باشد. يا اينگونه به نظر مي رسد( اين نكته در همه جا صادق و نيكو نيست).
69) طهارت دوم زبان، رعايت كردن عدل در آنچه به زبان مي آورد. (رعايت كردن حد وسط)
70) بايد ساليان درازي فقط در مقابل استادي زانو بزنيم تا از او حرف زدن و حرف شنيدن صحيح را بياموزيم که اگر آدم بتواند حداقل درست حرف بزند، در بسياري از امور موفق خواهد بود و برکات زيادي نصيبش مي گردد.
71) گوش کانال واردات و زبان کانال صادرات و چشم هم کانال صادرات و هم کانال واردات ما مي باشد.
72) خيلي از چيزها حلال است اما حليّت شيء دليل بر انجام آن نمي باشد. مثل جفتك زدن در خيابان.
73) چرا در مورد زبانت دقت نداري و هر چه را ميگويي؟ به چه دليل گوش نازنين خود را باز مي کني و هر چه را مي شنوي؟ مگر جان جنابعالي مزرعه ات نيست؟ چرا مواظب جانمان نيستيم؟
74) منظور از طهارت و نجاستي كه مطرح شد غير از طهارت و نجاست در فقه است.اينها نجاسات اخلاقي و انساني هستند.
75) نمازگذار خيلي بايد مواظب دهانش باشد تا آن را هميشه پاک نگه دارد و الا اگر مجرا و كانال پاك نباشد، نماز خواندن تاثير نخواهد داشت.
ادامه دارد.
والحمد لله رب العالمين
	  بسم الله الرحمن الرحیم